X
تبلیغات
آریا خودرو - رنو 5 اتومبیلی اسپرت از دهه 80
رنو 5 اتومبیلی پر شتاب و چابک است .و می تواند لذت رانندگی را بسیار زیاد نماید . البته علت زیاد ترکیدن آنهم همین هیجانش است.

که اگر خیلی بادقت این اتومبیل جمع شود و یک توربو آلپین جمع کنید. رئیس جاده ها خواهید بود.

و هنر نمائی رنو5 را خودم توسط یکی از اتومبیلهای اصغر جعفری در برابر bp های قلدر پایتخت را در مسیر شمال دیدم .و در آن سفر ماشین بازهای بسیاری شاهد عکس العمل این توربو بودند.

 

خصوصیات رنو 5 :

رنو برای اسپرت در ایران چند پارامتر مهم دارد که شما را به آنچه می خواهید می رساند:

1- وزن بسیار پائین

2- تنوع در انوان موتور های استوک قابل سفارش

3- امکان یافتن و خرید رنو 5 با اتاق کاملا سالم

4- وفور قطعات یدکی بدنه و فنی

5- تجربه موفق در مسابقات سرعت ایران

6- آشنائی تیونیگ کاران با نحوه افزایش قدرت

7- تنوع گیر بکس

9- ابعاد کوچک

10- میدان دید عالی

11- هندلینگ خیلی خوب با تعریف ارتفاع منطقی ( این خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع در عقب و جلو به دفعات دارد)

12- سادگی تنظیم خودرو

13- مناسب برای رانندگی در ترافیک

14- هزینه مناسب تمام شده ( زیرشش میلیون تومان )

متاسفانه علیرغم کیفیت برتر مدلهای تهران 29 و تهران 42 که هنوز هم خیلی طرفدار دارد . مدلهای رنو5 سپند و پی کی مسیر نزولی کیفیت این خودرو در ایران بود.

در حالی که می شد با افزایش کیفیت این خودرو . و کامل نمودن آپشنهای آن امروز خودروی باکیفیت و ارزان به مردم ارائه نمود.

نخستین رنو 5 در ژانویه سال 1972 ساخته شد و فقط در دو نوع عرضه می شد در 5L و 5TL .

5L = دارای موتور 4 سیلندر، میل لنگ متکی بر 3 یاطاقان ثابت به حجم سیلندر 782 cm مکعب به قدرت 34 اسب بخار. این موتور از موتور رنو 4 مشتق شده است .

5TL = دارای موتور 4 سیلندر با میل لنگ متکی بر 5 یاطاقان ثابت به حجم سیلندر 956 cm مکعب به قدرت 43 اسب بخار. این موتور از موتور رنو 6 TL که حجم سیلندری برابر 1108 cm مکعب دارد مشتق شده لیکن حجم سیلندر آن به حد کنونی تقلیل یافته و در برابر برای آنکه همان قدرت را حفظ کند نسبت حجمی تراکم مخلوط بنزین و هوا در آن افزایش داده شده است .



دو مدل مزبور به فنر بندی مبتنی بر میله های پیچشی که در رنو 4 و رنو6 بکار می روند و کارآیی شان به ثبوت رسیده است مجهزند .

جعبه دنده از رنو 6TL به رعایت گرفته شده. تفاوت عمده این دو مدل در تجهیزات مربوط به ترمز آنهاست .

در رنو 5L عیناً‌ کاسه ترمزهای چهارگانه رنو 4 بکار رفته اند و ترمز دستی بر چرخهای جلو عمل میکند، در حالی که رنو 5TL در چرخهای جلو از ترمز دیسک رنو بهره مند شده است. در چرخهای عقب آن از ترمز کاسه ای استفاده شده و ترمز دستی ب چرخ های عقب عمل میکند .

مدلهای 1973 : به انتخاب خریدار و با هزینه اضافی، بصورت (( دنده در گیربکس )) نیز عرضه میشود در این صورت در طی سالها رفته رفته جانشین صورت (( دنده در فرمان )) میشود و از آن پس در همه مدلهای مشابه بطور (( سری )) عرضه می گردد .

در آوریل 1974 ، مدل رنو 5LS به بازار عرضه می شود .



رنو 5 LS : موتور 4 سیلندر با میل لنگ متکی بر پنج یاطاقان ثابت، به حجم سیلندر 1294 cm مکعب و دارای کاربراتور گلویی .

این موتور در 6000 دور در دقیقه 64 اسب بخار DIN تولید میکند.

موتوری ست مشتق از موتور رنو 12TS جعبه دنده رنو 6TL مشتق شده ولی جهت تطبیق با موتور 1300 در آن تجدید نظرهایی صورت گرفته است. دسته دنده بصورت (( دنده گیربکس )) به طور (( سری )) در این مدل عرضه می شود .

توانایی های افزونی که از که از کار برد این موتور بدست آمده مستلزم تقویت مجموعه تجهیزات ترمز شده است و این امر باعث استفاده از بوستر بندیکس Bendix مدل (( ماستر ـ واک )) ( Vac ـ Mastar ) صورت گرفته است .

داشبورد مجهز به دور شمار موتور، شیشه عقب مجهز به برف پاک کن و شیشه شو ، چرخهای مدل اسپرت ، مدل 5LS را از مدل 5TL متمایز می سازند به علاوه چراغهای جلو از مدل خاصی هسنتد که جهت این اتومبیل طراحی شده است در این چراغها علاوه بر نورهای بالا و پایین ( آیین نامه های اروپایی ) یک لامپ گازی جهت کمک به نور بالا در جاده بکار رفته است .

در ماررس 1975، رنو 5LS به رنو 5TS مبدل میشود. مدل تازه تقریباً‌ همه مشخصات سلف خود را دارد با این تفاوت که ، با تجدید نظر در نسبت دور دنده 4 تواناییهای آن کمی بیشتر شده است .



تجهیزات درون اتومبیل نیز غنی تر شده : صندلیهای جلو از مدل تازه هستند و کمربند ایمنی با جمع کننده خودکار، چراغ دنده عقب و اجزایی دیگر نیز اضافه شده است از مدلهای 1976 به بعد : تغیییرات عمده ای در انواع صورتهای این مدل داده می شود که مهمترین آنها عبارتند از : میل لنگ جدید در مدل 5TL ، میل بادامک جدید درمدل های 5TL و 5TS ، استفاده از مولد برق متناوب ( آلترناتور ) به جای دینام ( که برق یکسو تولید می شود ) در مدل 5L مدل تازه ایی نیز به نام رنو5Societe عرضه می شود که همان مشخصات 5TL را داراست و به جای شیشه های عقب آن ورق فلز بکار رفته .

در فوریه 1976 ، مدل رنو GTL به بازار عرضه می شود این مدل تازه به موتوری کم مصرف، مشتق از 5TS و دارای تنظیم های متفاوتی در مورد زمان احتراق و نحوه اختلاط بنزین و هوا، مجهز است همچنین این مدل از مجموعه جعبه دنده ـ‌ دیفرانسیل تازه ای برخوردار است .



هدف این مدل ، استفاده مقرون به صرفه در مناطق پر ازدحام شهری بوده است و طرفین آن به وسیله نوارهایی از جنس پولی ـ‌ استر ( Polyester ) که ادامه سپرهای جلو وعقب قرار دارند حفاظت شده اند .

مدلهای 1977 : در همه مدلها : کاربراتور غیر قابل دستکاری نصب می شود به جز در مورد پیچ تنظیم دور کم موتور کسی مگر تعمیرکاران تعمیرگاههای مجاز رنو نمی تواند در تنظیم های کاربراتور تغییری بدهد دراین مدل تغییراتی در نحوه قفل شدن دنده عقب داده شده است .

در مدل رنو 5L : موتوری جدید ، به حجم سیلندر 845 cm مکعب به جای 782 cm مکعب و قادر به استفاده از بنزین معمولی بکار برده می شود . این موتور به قدرت 36 اسب بخار DIN است دسته دنده بصورت (( دنده گیربوکس )) است بدین سان از مدلهای 1977 به بعد همه مدلهای رنو 5 بطور ((‌سری )) به ((دنده گیر بوکس ))

مجهزند .



در مدل 5TS : از چراغهای جلو مجهز به لامپ گازی H4 استفاده شده است. در مدلهای 1978 : حرف L در مورد مدل پایه حذف می گردد ، بطوریکه از مدلهای 1978 به اینسو رنو 5L به عنوان رنو 5 خوانده می شود. در همه مدلها : الحاق شد شاخه مادگی جهت عیب یابی و تنظیم موتور : در مدل رنو 5Societe میتوان از دور موتور یکی را برگزید : خواه موتور 5TL را که 956 cm مکعب حجم سیلندر دارد و خواه موتور 5 را که حجم سیلندر آن برابر 845 cm مکعب است و بنزین معمولی می سوزاند .

در فوریه 1978 رنو 5 Autematic 1300 به بازار عرضه می شود این مدل به جعبه دنده اتوماتیک ، متصل به یک مبدل گشتاور ( تورک کانورتر ) ، مجهز است و درآن از همان موتور 5GTL با انجام تغییراتی در مورد نسبت و زمان احتراق ، استفاده شده است. فنر بندی مجموعه تجهیزات ترمز و ملحقات داشبورد با مدل 5GTL یکسان است .



مدلهای 1979 در همه مدلها : مسافت شمار ((‌روزانه ))‌ ( صفر شونده ) شش رقمی شده است سرنشینان عقب نیز به کمربند ایمنی مجهز شده اند. مدلهای 1980 : تجدید نظر کلی در مدلهای TL و GTL استفاده از موتور جدید و عرضه یک صورت پنج در .



موتور تازه 1108 cm مکعب حجم سیلندر دارد و در 4400 دور در دقیقه 45 اسب بخار DIN قوی تولید میکند .

این موتور شامل میل بادامک جدید است که از مدت گشودگی همزمان سوپاپهای (( دود )) و ((‌بنزین )) می کاهد، بطوری که دور کم موتور منظم تر، شتاب اتومبیل یکنواخت تر و بالاخره مصرف بنزین در حدود 25 تا 30 درصد در استفاده شهری کمتر شده است به جز رنو 5TS همه مدلها علاوه بر صورت معمول سه در به صورت پنج در نیز عرضه می شوند تا سال 1981

مدلهای اسپرت و تیونینگ هم از این خودرو در تیراژ محدود تولید شده اند که عبارتند از گوردونی - آلپین - و توربو

حمید رضا اسلامی - کلوپ رنو 5

تجدید خاطره با رنو 5 - اولین هاچ بک جهان...!!!


رنو 5 ، خودرویی که هنوز بعد از گذشت سه دهه هنوز جذابیت های بسیاری برای طرفدارانش در سراسر جهان دارد .





رنو 5 ، شاهکاری فرانسوی است که حتی فرانسه نیز نتوانست مجددا خودرویی در حد و اندازه و رکورد های آن بسازد .

اولین خودرو هاچ بک جهان

خودرویی که طراح آن " مایکل بو " ، قبل از عرضه آن فوت کرد .

تنوع موتور ، از 36 اسب تا نزدیک 400 اسب در مدل ماکسی توربو2

زمان تولیدی برابر 24 سال با کمترین تغییرات ظاهری ، از ژانویه 1972 تا 1996

فروش در 5 قاره های جهان

تنوع موتور از 800 سی سی و 36 اسب تا 1400 سی سی توربو با 110 اسب و در مدل توربو2 تا 6سیلندر موتور وسط به حجم 2 لیتر و چرخ های متحرک در عقب

تنوع بسیار زیاد برای انتخاب انواع گیربکس های سرعتی و قدرتی و اتوماتیک 3 دنده

موتور های آلپین 1400 سی سی ، تنفس طبیعی و توربو شارژ با توربوی گرت تی3 و شتاب صفر تا صدی برابر 7.1 ثانیه در مدل توربو ( در نسل بعدی و موتور انژکتوری 1400 سی سی توربو دارای شتابی برابر 6.8 ثانیه و توربوی گرت تی2 )

بهینه سازی بدنه در نسل دوم ، حدفاصل سالهای 1985 تا 1996 ، مدلی که به دلیل سیاست های غلط خودرو سازان داخلی که تمایل به ساخت یک مدل خودرو برای تمامی اعصار دارند و نیازی به بهینه سازی آن نمی بینند هرگز به داخل کشور راه نیافت ، مدلی که حتی در کشور ترکیه نیز به وفور یافت می شود .

نسل دوم با تنوع موتورهای جدید تا 1800 سی سی تنفس طبیعی ، ترمز 4 چرخ دیسکی ، شیشه بالابرهای برقی و ...

ساخت 1400 دستگاه مدل کانورتیبل که 14 دستگاه از آن دارای موتور 1400 سی سی انژکتور با توربوی تی2 گرت بودند .

زمان طی 400 متر در مدل 3 در نسل دو این خودرو با موتور تقویت شده 200 اسبی و 1400 سی سی 8 سوپاپ ( 180 اسب در حالت استاندارد ) و با وزن سبک شده 750 کیلوگرم ( 850 کیلوگرم در حالت استاندارد ) برابر 11.46 ثانیه است .

عرضه مدل توربو2 ، موتور وسط و چرخ متحرک در عقب ، تنوع موتور از 1400 سی سی توربو یه قدرت 160 اسب تا 2 لیتر 6 سیلندر و نیز مدل ماکسی توربو با قدرتی نزدیک 400 اسب که بر حسب موتور 1400 سی سی چهار سیلندر ساخته شد ، مدل توربو2 بعدها از سوی پژو و در مدل 205 مورد کپی برداری قرار گرفت .

400 دستگاه اولیه این مدل برای دریافت هومولوگ گروپ 4 آماده شدند .

مقام های بسیار زیاد در رالی های جهانی که شروع آن از رالی مونت کارلو در سال 1977 بود ، تا سالهای انتهای دهه 80 و ابتدای دهه 90 میلادی

ژان راگنوتی ، اولین قهرمانی را در اولین حضور این خودرو ، در رالی قهرمانی جهان در مونت کارلو بدست آورد .

ابتدا قدرت 160 اسبی به 180 اسب ارتقا یافت برای رالی سیوین ، 210 اسب برای تور دو کورس و نهایتا نزدیک به 400 اسب برای ماکسی توربو

با آمدن خودروهای 4 چرخ متحرک در رالی همانند پژو 205 که برای مقابله با رنو 5 ماکسی ساخته شده بود و ظاهر آن نیز کپی برداری از رنو بود ، رنو 5 مجبور به ترک مسابقات شد چون خودروهای 4 چرخ متحرک در زمین های خاکی بهتر عمل می کردند ، هر چند رنو همچنان در آسفالت بهترین بود و افسانه بیش از یک دهه یکه تازی خود را برجای گذاشت .

این خودرو در لیست برترین خودروهای اسپرت دهه 80 و نیز برترین خودروهای اسپرت قرن بیستم جای دارد .

این ها تنها بخشی از تاریخچه رنو 5 بود که به حضورتان معرفی شد ، این خودرو که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد با وجود عدم راهیابی نسل دوم و بهینه سازی شده این خودرو به کشور هنوز هم دارای طرفداران بسیاری می باشد .

نسل دوم این خودرو در بخش هایی چون سیستم تعلیق مورد بهینه سازی قرار گرفته بود ، موتورهای جدید نیز برای آن عرضه شد و مجهز به 4 چرخ دیسکی نیز شده بود ، این مدل در کشور ترکیه بسیار زیاد بوده و قیمت قطعات آن نیز مناسب است ، به همین منظور بعضی از علاقه مندان این خودرو اقدام به وارد کردن قطعه از این کشور برای نیاز شخصی خود می کنند .

در ایران نیز شرکت سازنده پس از توقف چند ساله در تولید مجددا با تولید این خودرو تحت نام سپند و در سه کلاس سپند 1 ، سپند 2 و سپند جوانان برای چند سالی اقدام به تولید کرد ، پس از آن نیز با عرضه سپند پی کی توسط یکی از زیر مجموعه های این خودرو ساز تولید آن ادامه داده شد .

سپند که در کیفیت به سطحی بسیار پایین ، چه از لحاظ بدنه و چه تولید و بخش فنی آن سقوط کرده بود به نسبت از فروش خوبی برخوردار بود .

پی کی نیز در عمر کوتاه تولید خود به لطف تغیرات مداومی که در آن داده می شد از تنوع بسیاری برخوردار است ، همانند 1100 سی سی ، 1300 سی سی کاربراتوری ، 1300 سی سی کاربراتوری سی ال سی ، 1300 سی سی انژکتوری و در گام آخر نیز اتاق آن پس از نزدیک 3 دهه تولید در ایران دچار تغییر شد که البته این کار به زیبایی انجام پذیرفت .

خودرو رنو 5 در مسابقات رالی و ریس ایران نیز حضور داشته و روزگار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است .
+ نوشته شده توسط محمد معید سلطانی در یکشنبه بیست و پنجم دی 1390 و ساعت 15:8 |